Troszkę historii Michałowa

Michałów powstał na terenie dawnych wsi Michałów i Michałówek. Koncepcja osiedla powstała w Biurze Projektowo-Badawczym Budownictwa Ogólnego „Miastoprojekt”. Wg niej centralną stała się ulica Królowej Jadwigi, a osiedle zostało ograniczone półkolistym ciągiem ulic Sobieskiego, Łokietka i Piastowskiej. 

 

Troszkę historii Michałowa – W latach 70. XX wieku powstały tu czteropiętrowe bloki z wielkiej płyty – przy ul. Sobieskiego architekci próbowali urozmaicić linię ich zabudowy i formy dachów. W latach 80. zbudowano na Michałowie wyższe bloki, które ożywiają przestrzeń i akcentują wjazd miasta od strony Warszawy.

Do ciekawszych architektonicznie budowli Michałowa trzeba zaliczyć kompleks szkolny przy ul. Piastowskiej (budowę zakończono w 1994 roku, obecnie działa tu Publiczna Szkoła Podstawowa nr 30 im. Królowej Jadwigi) oraz kościół parafii Błogosławionej Annuarity (ukończony w 2006 r.). Na Michałowie funkcjonują również: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Długosza (kiedyś mieściła się tu Radomska Biblioteka Pedagogiczna) oraz VIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego. 
 

Opis Osiedla

Przy ul. Piastowskiej znajduje się także parafia Świętego Łukasza.Wiosną 1984 r. przystąpiono tu do budowy kaplicy. Władze nie wyraziły jednak zgody na erygowanie parafii. Już w kwietniu 1984 r. zapadła oficjalna decyzja o likwidacji budowy. Rozpoczęły się rozmowy przedstawicieli kościoła z władzami, petycje, a nawet całodobowe straże parafian przy kaplicy. Ostatecznie kaplica funkcjonowała, a po zmianach systemowych zbudowano plebanię i nowy kościół (jego budowa rozpoczęła się w 2003 r.). 

Na Michalowie znajduje się kryta pływalnia „Delfin”, oddana do użytku w 1997 roku. Zwrócić też trzeba uwagę na oczko wodne w śladzie dawnego Potoku Brzustowskiego. Od lat przyrodnicy walczą o jego przetrwanie, zwracając uwagę na bogatą i rzadką florę. Jednak akwen dewastuje się i zmniejsza, przez co nie zachowały się m.in. rzadkie kosaćce syberyjskie.   

Troszkę historii Michałowa – dzielnica

Jako ciekawostkę podajmy, że Michałów to jedna z dzielnic, która miała się komunikować z resztą miasta za pomocą tramwajów. Koncepcja budowy w Radomiu linii tramwajowejw powstała już pierwszej połowie lat 60. XX w. Po kilkunastu latach wrócił do niej prof. Michał Kelles-Krauz. W latach 70. argumenty przemawiające za tym rozwiązaniem były bardzo silne – pojazdy szynowe rozwiązałyby problem dowozu pracowników z centrum miasta do największych zakładów, które zatrudniały wówczas tysiące osób. Rozpoczęto nawet przygotowania do inwestycji. Do dzisiaj jezdnie ul. Chrobrego (między os. Akademickim a Michałowem) przedziela szeroki pas zieleni, na którym miało zostać utworzone torowisko. Jednak do tego nie doszło.

Entuzjaści komunikacji tramwajowej nie poddają się. Aktywnie działają w internecie, a w 2010 r. odbyła się nawet seria spotkań prezydenta Andrzeja Kosztowniaka z grupą „aktywistów”. Zaprezentowano wówczas nową koncepcję linii tramwajowej, łączącej Michałów i Prędocinek. Jej autorzy oszacowali koszty. Budowa 8-kilometrowej linii i zajezdni oraz zakup 10 pojazdów pochłonęłyby 200-240 milionów zł. Duża część tej kwoty mogłaby zostać sfinansowana z funduszy unijnych. Jednak do dziś w temacie nic się nie wydarzyło.

Przewiń do góry